I don't care. I'd rather sink than get help  with my e-plikt feed

En kommersiell aktör inom e-plikt har sett dagens ljus. Bolaget är stockholmsbaserat och heter Eplicta. De verkar ha gjort till sin devis att hjälpa alla e-pliktskyldiga att få sitt material levererat. Jag googlade runt ett tag och tror faktiskt Eplicta är det enda företag som erbjuder en sådan tjänst för e-plikt.

Efter att ha tittat in på deras hemsida så blir jag glad. De presenterar tydligt sin arbetsmetodik och illustrerar kundnyttan med att anlita dem. Detta har de gjort med festliga små Legogubbar i olika situationer.

E-pliktHemsidan är visserligen tydlig, men jag skulle önskat ännu mer information. Framför allt vill jag veta vilket/vilka av de olika leveranssätten de använder sig av när de hjälper sina kunder. Svaret på detta finns inte att läsa på hemsidan, men jag tror mig ha hittat en nästan övertydlig ledtråd i deras logo. Den är snarlik logon för RSS, det vill säga den teknik som samlar ihop webbinnehåll och som är en av de fyra leveranssätten av e-plikt. Det som skiljer Eplictas logo mot en vanlig RSS-ikon är färgerna och att punkten ersatts med ett utropstecken.

Namnet Eplicta är riktigt kul; det är ju imperativformen av att lämna e-plikt. Möjligen tycker jag det är lite corny att stava med C istället för K. Men det får kanske namnet att klinga latin, och bolagsnamn på låtsaslatin finns det ju många exempel på inom näringslivet.

Jag har ännu inte varit i kontakt med dem och vet inte vad deras tjänster kostar. Hade vi känt till dem tidigare så hade nog mitt jobb anlitat dem för länge sedan, det skulle säkert ha besparat oss åtskilliga persontimmar och konsultarvoden.